Stichting Dutch Drone Delta officieel opgericht

About the Project

De stichting Dutch Drone Delta is officieel opgericht en daarmee is een belangrijke stap gezet om de potentie van drones en Urban Air Mobility in Nederland te realiseren. Grote Nederlandse partijen waaronder Luchtverkeersleiding Nederland, Schiphol, Havenbedrijf Rotterdam, KPN, NLR en a.s.r. verzekeringen hebben deze stichting opgericht met als doel de markt te ontwikkelen voor Urban Air Mobility, de uitbreiding van stedelijk verkeer naar het luchtruim. Minder vrachtwagens op de weg, dronetaxi’s en snel vervoer van bloed en organen door de lucht: deze toekomst is dichterbij dan je denkt.

Unieke expertise

Om luchtvervoer met drones mogelijk te maken, moet er nog veel gebeuren, zoals het bepalen van logische vliegroutes, het veilig combineren van bemand en onbemand vliegverkeer, zorgen voor vluchten en vracht en connectiviteit in de lucht. Door de unieke samenwerking in de stichting brengt iedere partij haar eigen relevante marktkennis en expertise in om gezamenlijk oplossingen te ontwikkelen voor deze complexe uitdagingen. De Dutch Drone Delta-partners hebben de afgelopen maanden al een aantal belangrijke vluchten uitgevoerd, waaronder de eerste pakketbezorging in de Rotterdamse haven en de eerste inspecties met drones op Schiphol.

“Door het uitvoeren van dergelijke vluchten leren we veel en zo werken we stap voor stap toe naar het uiteindelijke doel om mensen- en vrachtvervoer met drones op een veilige, duurzame en economisch haalbare manier mogelijk te maken.” zegt Jan Willem Verkiel, voorzitter van de Dutch Drone Delta.

Oplossingen voor uitdagingen op het gebied van duurzame mobiliteit

De bevolkingsgroei en de migratie naar de grote steden zetten de binnenstedelijke en interstedelijke bereikbaarheid van Nederland onder druk. Hierdoor ontstaat een reële behoefte aan nieuwe duurzame mobiliteitsoplossingen.

“Nederland heeft echt een mobiliteitsuitdaging. Als we Nederland zo toegankelijk mogelijk willen houden, moeten we serieus nadenken hoe we dit kunnen doen zonder extra verkeer aan de bestaande Nederlandse infrastructuur toe te voegen, dus moeten we ook optimaal gebruik maken van de kansen in het luchtruim”, zegt Henri Deelstra van Antea Groep. “Voor drones heb je bijvoorbeeld drone-landingsplaatsen nodig, zogenaamde droneports. Deze zouden gebouwd kunnen worden op het dak van bestaande parkeergarages en treinstations.”

“We willen voorzien in de behoefte aan toekomstige mobiliteit en vervoer in stedelijke gebieden die een goede doorstroming vereisen, zonder de luchtkwaliteit in het aangrenzende gebied te verminderen en zo min mogelijk geluid te maken”, zegt Lennard Verhoeff van het NLR. “De mooie mix van partners in de Dutch Drone Delta maakt het mogelijk om met concrete projecten te laten zien hoe Urban Air Mobility hier op een veilige en effectieve manier aan kan bijdragen”, zegt hij.

Plannen voor de toekomst

Op 30 september ontmoeten de partners elkaar in het Space53 drone test- en ontwikkelcentrum in Enschede. Hier worden de plannen en ambities van de stichting voor de komende jaren besproken en vormgegeven. De inspiratie wordt gevoed door een aantal demonstratievluchten van innovatieve Nederlandse partijen waarin de toekomstige mogelijkheden van drones worden getoond. Zo zijn er demonstraties voor hulpdiensten die laten zien hoe zij met behulp van dronetechnologie sneller en beter kunnen reageren op noodsituaties en wordt er gedemonstreerd hoe een drone een AED kan afleveren in dunbevolkte gebieden.

“Deze in Nederland ontwikkelde oplossingen zijn van groot maatschappelijk belang, maar er zijn nog veel hordes te nemen voordat ze op grote schaal kunnen worden ingezet. De Dutch Drone Delta kan een belangrijke bijdrage leveren aan het stimuleren en versnellen van de Nederlandse dronesector”, zegt Marc Sandelowsky van Space53.

De stichting

Stichting Dutch Drone Delta bestaat uit de volgende partners; Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Royal Schiphol Group, Havenbedrijf Rotterdam, KPN, a.s.r. verzekeringen, Antea Group, Space53, Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en er wordt nauw samengewerkt met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en Rijkswaterstaat. De stichting wordt ondersteund door AirHub en Connekt voor de dagelijkse operatie. De kick-off van vandaag is het startsein om Nederland in de voorhoede te plaatsen van de ontwikkeling van Urban Air Mobility.

Cases

Use case 1.5: Managementreview arbeidsmarktonderzoek drone-industrie

Use case 1.5: Managementreview arbeidsmarktonderzoek...

Managementreview arbeidsmarktonderzoek drone-industrie Managementreview-Arbeidsmarktonderzoek-Nederlandse-drone-industrie-K.-Hagens-22-maart-2023-1Downloaden

Ga naar case
Usecase 1.3: Onderzoek naar acceptatie en de determinanten hiervan meten van effecten drones en UAM op omgeving

Usecase 1.3: Onderzoek naar acceptatie...

Onderzoek naar acceptatie en de determinanten hiervan meten van effecten drones en UAM op omgeving....

Ga naar case
Dutch Drone Delta – Verantwoord Vooruit (op basis van Verbinding)

Dutch Drone Delta – Verantwoord...

Dutch Drone Delta – Verantwoord Vooruit (op basis van Verbinding) 2pager-DDDDownloaden

Ga naar case
Uitkomsten use-case 5.3 Arbeidsmarkt onderzoek

Uitkomsten use-case 5.3 Arbeidsmarkt onderzoek

Uitkomsten use-case 5.3 Arbeidsmarkt onderzoek Eindrapport-arbeidsmarktonderzoek-drone-industrie-9-februari-2023Downloaden

Ga naar case
Uitkomsten use case 3.4: connectiviteit drones

Uitkomsten use case 3.4: connectiviteit...

De Stichting Dutch Drone Delta werkt aan hand van use cases om Urban Air Mobility....

Ga naar case
Uitkomsten use case 3.3: drones op luchthavens

Uitkomsten use case 3.3: drones...

Op 21 maart 2022 heeft de Dutch Drone Delta een drone-inspectie uitgevoerd op Rotterdam The....

Ga naar case
Scroll naar boven